Reforma analytické práce ve státní správě při tvorbě legislativy

Název projektu: Reforma analytické práce ve státní správě při tvorbě legislativy

Registrační číslo: CZ.31.3.0/0.0/0.0/23_099/0010364

Realizátor projektu: Úřad vlády České republiky

Dalšími partnery projektu jsou:

  • Ministerstvo financí,
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí,
  • Ministerstvo pro místní rozvoj,
  • Ministerstvo spravedlnosti,
  • Ministerstvo životního prostředí,
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Termín realizace projektu: 1. 1. 2024 – 31. 5. 2026

Popis řešeného problému:

Česká republika v současnosti čelí mnoha komplexním megatrendům, které spočívají v rychlosti změn a navazující nejistotě spojené například s dekarbonizací, demografickými změnami, automatizací nebo zhoršujícím se životním prostředím. Zajišťovat kvalitu života občanů se tak stává ještě složitější než v minulosti. Pro své lepší fungování se proto vyspělé státy spoléhají na principy tvorby veřejné politiky založené na faktech zahrnující mimo jiné také posilování přenosu a využívání poznatků z akademického sektoru. Právě tento způsob rozhodování totiž pomáhá navzdory různým výzvám zlepšovat sociální, hospodářské, environmentální, kulturní a další aspekty kvality života občanů.

Současný stav analytické práce v ústředních orgánech státní správy v České republice trpí některými výraznými nedostatky. Na ně poukazují akademické studie spolu s analýzami mezinárodních organizací (např. OECD nebo Evropské komise) i vlastní analýzy státní správy. Konkrétně:

  • personální a odborné kapacity analytických útvarů nejsou dostatečné, důraz je kladen na operativní aktivity na úkor strategických a analytických,
  • fungování ústřední státní správy postrádá horizontální koordinaci,
  • nejsou využívány existující moderní analytické přístupy, metodiky a nástroje, případně jsou využívány pouze ad hoc a v omezeném rozsahu.

Cíl projektu:

Cílem výše uvedeného projektu je přispět ke zlepšení fungování úřadů centrální státní správy v ČR v souladu s doporučeními mezinárodních institucí (OECD a Evropské komise). Tohoto cíle by mělo být dosaženo prostřednictvím zásadního navýšení analytických kapacit a reformou analytické práce v ústředních vládních úřadech zapojených do projektu, a to v oblasti tvorby a implementace legislativy a vybraných klíčových nadresortních strategií.

Projekt je realizován Úřadem vlády České republiky v partnerství s výše uvedenými ministerstvy a jeho hlavními cíli v uvedených oblastech jsou:

  • zvýšení analytických kapacit v těchto úřadech ustavením nových nebo posílením stávajících analytických útvarů na každém ze zapojených ministerstev, včetně personálního posílení tzv. „vládního analytického útvaru“ při Úřadu vlády (INSTITUCIONÁLNÍ / SYSTÉMOVÁ ÚROVEŇ);
  • posílení úlohy vládního analytického útvaru (VAÚ) v oblasti horizontální koordinace a metodické podpory; rešerše, adaptace, pilotní testování a další rozvoj moderních nástrojů a metodik pro tvorbu legislativy a energo-klimatických strategií (METODICKÁ ÚROVEŇ);
  • posilování kompetencí členů analytických týmů působících v zapojených úřadech ve výše uvedených oblastech (KOMPETENČNÍ ÚROVEŇ).

Popis projektu:

Za účelem zásadního posílení analytických kapacit státní správy pro přípravu legislativy a tvorbu energo-klimatických politik a strategií jsou realizovány aktivity a činnosti ve třech projektových oblastech:

  1. Posílení analytických kapacit pro zpracovávání dopadových analýz v oblasti legislativy (RIA) – zejména ustavením nových nebo posílení stávajících analytických útvarů na každém ze zapojených ministerstev
  2. Posílení analytických kapacit pro zpracovávání analýz v oblasti megatrendů souvisejících s oblastí energetiky a klimatu – rešerše, rozvoj a testování moderních nástrojů pro tvorbu legislativy a energoklimatických politik, mapování externích analytických kapacit v ČR v oblasti energetiky a klimatu,
  3. Podpůrné aktivity – Zefektivnění řízení, využívání a dalšího rozvoje analytických kapacit pro tvorbu legislativy a energo-klimatických strategií a posílení odborné úrovně analytických týmů ve výše uvedených oblastech.

Rozpočet projektu:

Celkové náklady projektu: 96 672 588,00 Kč
Z toho RRF: 95 240 016,00 Kč
Z toho SR: 1 432 572,00 Kč
Celkové náklady Úřadu vlády: 19 219 279,00 Kč
Z toho RRF: 18 240 016,00 Kč
Z toho SR: 979 263,00 Kč
Celkové náklady MF: 20 543 436,00 Kč
Z toho RRF: 20 500 000,00 Kč
Z toho SR: 43 436,00 Kč
Celkové náklady MPSV: 13 000 000,00 Kč
Z toho RRF: 13 000 000,00 Kč
Z toho SR: 0,00 Kč
Celkové náklady MMR: 13 000 000,00 Kč
Z toho RRF: 13 000 000,00 Kč
Z toho SR: 0,00 Kč
Celkové náklady MSp: 13 000 000,00 Kč
Z toho RRF: 13 000 000,00 Kč
Z toho SR: 0,00 Kč
Celkové náklady MŽP: 5 139 711,00 Kč
Z toho RRF: 5 000 000,00 Kč
Z toho SR: 139 711,00 Kč
Celkové náklady MPO: 12 770 162,00 Kč
Z toho RRF: 12 500 000,00 Kč
Z toho SR: 270 162,00 Kč

 

Projekt je financován z prostředků Evropské unie v rámci Nástroje pro oživení a odolnost EU (viz Národní plán obnovy):

Pilíř: 4. Instituce a regulace a podpora podnikání v reakci na COVID-19

Komponenta: 4.4 Zvýšení efektivity výkonu veřejné správy

Reforma/Investice: Reforma 1: Zvýšení efektivity, pro-klientské orientace a využívání zásad informovaného rozhodování ve veřejné správě.